Kaak fysiotherapie

Door de kaakchirurg, huisarts of tandarts kunt u worden doorverwezen naar de kaakfysiotherapeut in verband met kaakklachten. Mogelijk hebben uw klachten te maken met het kaakgewricht en/of met de spieren van het kauwstelsel. Uw klachten worden door de kaakfysiotherapeut geinventariseerd door middel van een onderzoek.

Onder kaakklachten worden alle klachten verstaan die te maken hebben met het niet goed functioneren van het kauwstelsel. De meest voorkomende klachten zijn: pijn of vermoeidheid van de kauwspieren, het niet goed kunnen openen van de mond, pijn rond het kaakgewricht (voor het oor), knappende of krakende gewrichten, overgevoelige of pijnlijke tanden en kiezen, en abnormale slijtage van het gebit. Maar ook oorpijn, hoofdpijn en nekpijn kunnen te maken hebben met stoornissen in het kauwstelsel. Dit wordt ook wel temporomandibulaire disfunctie genoemd, of kortweg TMD.

Het kauwstelsel bestaat grofweg uit de kauwspieren, kaakgewricht en gebit. Bij een normaal gebruik worden de kaken alleen belast bij het eten. Bij het prakten zijn de kaken alleen in beweging, maar worden niet belast. De rest van de tijd horen de tanden en kiezen elkaar niet te raken en dienen de kaken ontspannen te zijn.

Een veel voorkomende oorzaak voor het ontstaan van kaakklachten is overmatig of verkeerd gebruik van de kaken (overbelasting), bijvoorbeeld door:

• tandenknarsen en klemmen: dit is de kaken gedurende de dag en ook ’s nachts op elkaar houden
  • overmatig kauwgomgebruik en nagelbijten
  • andere mondgewoontes als lipbijten, wangbijten, penbijten of tongpersen tegen tanden of gehemelte
  • een slecht zittend of onvolledig gebit

Soms speelt stress een rol of zijn er andere lichamelijke aandoeningen (‘doorbijten’ of ‘verbijten’). De problemen kunnen echter ook vanuit het kaakgewricht komen. In het kaakgewricht zit een kraakbeenschijf (discus) die verschoven kan zijn (geluiden in het gewricht) of die het gewricht doet blokkeren.

De kaakfysiotherapeutische behandeling bestaat o.a. uit instructies hoe u de mond goed kunt gebruiken en ontspannen. Vaak krijgt u oefeningen voor thuis.